thalma2012.reismee.nl

Dag 6 Canmore en Banff

Margaret en ik waren op tijd wakker want een tijdsverschil van twee uur helpt daarbij goed. Het ontbijt aten we op ons balkon met uitzicht op de bergen. Er waren eerst nog in wolken maar de zon verdreef deze snel. De schaduwen op de bergen veranderen met de stand van de zon dus ons schouwspel veranderde continu. Na het ontbijt gingen we een wandeling maken richting Canmore centrum. Ons huis is op een heuvel gelegen, een stukje buiten het dorp. In Canada is flink de ruimte dus het dorp is zeer uitgestrekt. Onze bestemming was Main street Canmore via een wandelpad langs een kreek met de naam Boardwalk. Na de koffie gingen we om 9.30 op pad want we wilden voor de aftrap Kroatië-Engeland weer thuis zijn. Het pad voerde ons door een woonbuurt, onder de snelweg door naar het wandelpad langs de kreek. Het was een pad van planken die door ondergelopen oeverlanden naar het centrum voerde. Aan het begin van de hoofdstraat was een oude kazerne van de Royal Canadian Mountain Police. Ze waren in 1893 neergestreken in Canmore. Nadat Canada onafhankelijk was geworden in 1867 stuurde de regering een paar honderd politieagenten van de RCMP naar het wilde westen om wat wet en regelgeving in te voeren. Op de terugweg hebben we nog onze eerste geocache in Canada gescoord. Gelukkig was deze redelijk goed te vinden omdat de container redelijk groot was. Meestal is het een klein plastic filmrol container maar dit was meer een broodtrommel formaat. We waren op tijd terug voor de halve finale Kroatië-Engeland. Gelukkig won uiteindelijk het team dat het beste speelde, alerter was en de moed nooit opgaf.

Na de wedstrijd gingen we Margaret en ik nog een geocache scoren. Deze lag hoger op de berg maar hadden we binnen 15 minuten gevonden. Op het eind van de middag gingen we naar het plaatsje Banff toe om naar de plaatselijke bioscoop te gaan. Banff is de naamgever van Banff National Park, het oudste nationale park van Canada. Het is altijd leuk om naar een lokale bioscoop te gaan. Zo leer je dat midden in de zomer nog reclame wordt gemaakt voor skiën. Dat dit een skigebied is kun je ook zien aan de vele auto’s met een skibox op het dak. We hebben Jurassic World Fallen Kingdom gezien. Voor de liefhebbers, de vorige film was leuker, grappiger en verrassender. Vanavond eten we thuis. Margaret en ik een salade met kip met een glas Canadese wijn op het balkon met uitzicht op de zonsondergang. Alex zijn mac-and-cheese op zijn kamer. Morgen brengen we een bezoek aan de Calgary Stampede, de grootste outdoor show ter wereld.

Johan en Coby

Wat jammer van je i-pad, En wat heerlijk om de verhalen te lezen. Van jullie belevenissen. Lekker eten alle dagen, Geniet er maar van. Liefs

Arnold

de groeten van de Bobeldijk en veel plezier