thalma2012.reismee.nl

Dag 7 Calgary Stampede

Vandaag brengen we een bezoek aan de Calgary Stampede. De Calgary Stampede adverteert met de slogan The Greatest Outdoor Show on Earth. Van 6 – 15 juli is het feest op een terrein midden in Calgary met kermisattracties, muziekoptredens, dierenshows, landbouw tentoonstelling en rodeo’s. Om er te komen daalden we om 10.15 uur af van de bergen richting Calgary. Dit is een trip van ruim 100 km. Ik had de TomTom afgesteld midden op het festivalterrein dus daar konden we niet parkeren. Gelukkig vonden we op loopafstand een parkeerterrein voor de dag. Bij de ingang liepen we meteen tegen een corn dog kraam aan. Corn dog is echt festival eten. Het is een hot dog in deeg uit de frituur. Je eet het op een stok. Ze hadden corn dogs in verschillende smaken. Margaret en Alex hadden een classic en ik nam er een met Jalapenos , een soort spaanse peper. We verkenden eerst de hallen met vee voornamelijk schapen, paarden, koeien , kippen en schapen. Het zag er allemaal simpel uit hoewel de paarden indrukwekkend waren. Het waren grote sterke paarden voor het trekken van wagens zoals Clydesdales. Verder liepen we over het kermisterrein en namen een kijkje bij de motorcross stuntrijders. Na een sandwich in de food court gingen we richting het rodeo stadion. Dit was de hoofdattractie. We zaten op de 7e niveau in het stadion dus dat was een flink aantal trappen op. De rodeo was opgebouwd op de paardenrace baan met rondom de tribune van de paardenraces en tijdelijke tribunes opgezet voor de Stampede. Er konden 21.000 toeschouwers in het tijdelijke stadion. Met een prijzengeld van 2 miljoen is het een van de grootste rodeo’s van de wereld. De show werd geopend met een drum en showband en het Canadese volkslied waarna de rodeo begon. Het was een aaneenschakeling van verschillende onderdelen zoals paard zonder zadel, met zadel, een tonnenrace, vangen van een kalf met een lasso en dan vastbinden van zijn poten, stier worstelen, rijden op een stier en nog een paar wedstrijden voor kinderen zoals de wilde pony race. De show werd opgevrolijkt door een clown voor de dode momenten als er gewisseld werd tussen de wedstrijden en een acrobaat die het publiek vermaakte. Het meest gevaarlijke was het rijden op een stier en meest boeiende was paard zonder zadel, meest interessante de tonnenrace (enige vrouwenonderdeel) en het moeilijkste kalf vangen want hierbij ging het meeste mis. Tijdens de rodeo was er altijd een begeleidende muziek meestal een pakkende rock & roll liedje. Er kwamen veel goede liedjes voorbij zoals van ACDC, Bryan Adams, John Denver, Lynerd Skynyrd, Justin Bieber. Tijdens iedere winnaarsronde speelde ze 'All I do is win' van DJ Khaled. De rodeoshow duurde meer dan 3 uur maar doordat alles zeer snel ging, we verveelden ons geen moment. Sommige onderdelen duurde maar 4-5 seconden zoals kalf vangen per deelnemer. Om 17.15 uur reden we weer blij en vermoeid richting Canmore nadat we bij de uitgang nog wat corn dogs hadden gekocht. Hoewel het spitsuur was, ging de snelste route dwars door het centrum van Calgary. Calgary is een zeer uitgestrekte stad met alleen wat hoogbouw in het centrum. De stad heeft 1.3 miljoen inwoners en is daarmee de derde stad van Canada. Om 18.30 uur waren we weer thuis om te genieten van een mooie avond met uitzicht op de bergen.