thalma2012.reismee.nl

Dag 12 Banff Hot Springs

In de ochtend doen we het rustig aan. Genieten van ons balkon en terras maar het wordt al snel te warm. Het is 29-32 graden in Canmore maar de nachten zijn fris 9-12 graden. De lucht is droog dus er is geen ochtenddauw op onze stoelen in de ochtend. ’s Middags gaan we naar de Hot Springs van Banff. Dit is natuurlijk warm bronwater uit de bergen. Gelukkig hebben ze het zwavel eruit gehaald. Dit warme bronwater was de start van Banff National Park in 1886. Het treintraject was net aangelegd en er waren passagiers nodig. Een mooie toeristische attractie ging daarbij zeker helpen.

Op weg naar de Hot Springs bracht Margaret nog de recycling weg. Ze kwam hierbij lelijk ten val en viel recht op haar gezicht op het beton. Afgezien van een scheve bril, een bloeduitstorting in haar oog en een zere schouder en nek valt de schade mee. Snel naar de Hot Springs voor het helende water.

Het water was 39 graden warm dus flink aan de warme kant. Het advies was om niet langer dan 10 minuten achter elkaar in het water door te brengen. In het bronbad waren nog twee andere Nederlandse families. Met een familie nog een praatje gemaakt. Ze sliepen in een klein tentjes op de camping van de Nationale Parken. Ze waren ervaren kampeerders. Het viel hun tegen hoe druk het was overal. Ze hadden zelfs een plekje moeten reserveren op de camping. Ze waren ook teleurgesteld in het aantal wilde dieren. Ze waren wel anders gewend in Namibië en Botswana.

’s Avonds gingen we nog snel naar de opticien om Margaret’s bril recht te laten zetten want morgen gaan we voor een paar dagen rondtrekken. Eerst naar Kelowna een stad in een wijngebied en daarna naar Jasper midden in Jasper National Park. We werden bij de opticien aardig geholpen en kregen wat lokale wetenswaardigheden te horen. De maanden juni – september zijn superdruk. Daarna is het rustiger. Er zijn drie high schools in Canmore (14.000 inwoners). Een Franse met 30 leerlingen, een katholieke met 110 leerlingen, en een openbare met 800 leerlingen. De laatste jaren groeit de stad Canmore aanzienlijk. In 1988 met de Olympische Spelen waren er nog maar 4000 inwoners. De mensen in Canada zijn super beleefd en heel behulpzaam.

Om de dag toch nog goed af te sluiten zijn Margaret en ik nog gaan eten bij The Trough Dining Co. in het centrum. We werden bediend door een Koreaanse Belgische(!) serveerster Anne die 7 jaar geleden naar Canada was gemigreerd. Onze eerste keuze ‘Where the buffalo roam’ ging niet door want de kok had geen zin vandaag. We sloten de avond af met een lekker drankje op ons balkon waar we een mooie rode zonsondergang zagen. We zitten op ongeveer dezelfde breedtegraad als Nederland dus de zon gaat laat onder.

Nora

Noem dat maar niets een halve doodsmak gemaakt, arme Margaret, sterkte