thalma2012.reismee.nl

Dag 23 Hyde Park aan de Hudson

In Hyde Park brachten we een bezoek aan het familiehuis van de Roosevelt familie waaronder president Franklin Delano Roosevelt. Het landgoed had de naam Springwood. Voordat FDR president werd, woonde hij hier met zijn gezin van vijf kinderen en zijn moeder. Technisch gezien woonde hij bij zijn moeder in. De Roosevelt familie heeft Nederlandse voorouders die uit Zeeland kwamen en zich in 1660 in New York vestigde. De familie veranderde na een generatie haar naam van Van Rosenvelt naar Roosevelt. FDR kreeg polio toen hij 39 jaar was en kon daarna niet meer lopen. Hij kon uiteindelijk een paar stappen maken met ondersteuning van krukken of mensen. Je ziet daarom veel beeldmateriaal dat hij in een auto zit en handen schudt. Zijn publieke imago moest uitstralen dat hij kon lopen. FDR deed er alles aan om dit imago in stand te houden. Er zijn heel weinig foto's van zijn beugels en zijn krukken. Hij was eerst gouverneur van de staat New York waarna hij in 1933 als president werd geïnstalleerd. Omdat de depressie al vier jaar duurde en alleen maar erger werd, maakte hij in de eerste 100 dagen allerlei plannen met bijbehorende wetgeving om de economie weer op gang te krijgen. Hij schafte kinderarbeid af, regelde social security (AOW) en medicaid (ziektekostenverzekering voor ouderen), ondersteuning voor banken en landbouwsecotr, allerlei werkprojecten etc. etc. Hij zag de Tweede Wereldoorlog aankomen en hielp Groot-Brittannië zoveel mogelijk. Hij werd vier keer herkozen als president (nu is 2x het maximum). Op het Roosevelt landgoed bouwde hij een eigen huis, Vall-Kill, voor zijn vrouw Eleanor Roosevelt en een voor zichzelf, Top Cottage, waar hij gasten privé kon ontvangen. Hij ontving hier de koning en koningin van Engeland maar ook koningin Wilhelmina en Churchill. Vooral het bezoek aan Top Cottage was bijzonder omdat we hier een privé rondleiding hadden van een erg leuke gids Jeff en het huis was nog in vrijwel originele staat. Na een boeiende, interessante dag sloten we de dag af met een bezoek aan Italiaans restaurant Cosimo. Het eten was daar goed en goedkoop. Voor de liefhebbers stopten we nog voor een ijsje of een milkshake bij de Frozen Caboose Ice Cream. De perfecte afsluiting van de dag.