thalma2012.reismee.nl

Dag 25 Duke Farms

Na lekker lang uitslapen en een ontbijt was onze bestemming vandaag Duke Farms. Dit is een voormalig landgoed van Doris Duke op 40 min. rijden. Het landgoed is 1100 ha. groot en wordt onderhouden door een stichting in de naam van Doris Duke. In het park zijn allerlei wandelpaden en fietspaden aangelegd. De Duke familie heeft haar geld verdiend met tabak. Rond 1900 had het bedrijf van vader Duke een monopolie in de V.S. voor verkoop van tabaksproducten waaronder Lucky Strike sigaretten. Zijn bedrijf had 90% van de markt in handen. Doris was enige dochter en erfde het grote vermogen toen haar vader overleed. Het landgoed had origineel  allerlei gebouwen maar het geplande landhuis was nooit afgebouwd. Je kunt nu nog steeds de fundering zien en de trappen van het terras.

Margaret en ik verkenden het landgoed op de fiets. Op het landgoed waren ongeveer 7-8 meertjes die waren uitgegraven en werden gebruikt om elektriciteit te genereren. Het water liep van meertje 1 naar 2 naar 3 etc. dienden als Voor $5 kon je voor 2 uur een fiets huren wat heel goedkoop is want een fiets huren in de V.S. is een duur meestal $50-70 voor een dag. Leuke bijkomstigheid was dat er op het landgoed 11 geocaches verstopt waarvan we er vier hebben opgezocht.

Op de terugweg deden we nog wat boodschappen in Flemington maar we waren op tijd thuis voor Jeopardy, Wheel of Fortune en Margaret’s favoriete show, the Bachelorette.