thalma2012.reismee.nl

Dag 13 Roadtrip door de Rockies

Vandaag start onze roadtrip met als eerste stop Revelstoke. De weg gaat grotendeels over Highway 1, Trans-Canada Highway. We rijden van de ene kant van de Rockies naar de andere kant. Roger’s Pass is de hoogste bergpas. Naast de weg zien we regelmatig de Canadian Pacific spoorweg opduiken. In Revelstoke, een ritje van 3.5 uur, brengen we een bezoek aan onze originele homeexchange partner, de Madlung familie. Ze moesten vanwege familieomstandigheden opgeven waardoor we in Canmore zijn terechtgekomen. Revelstoke is een echte wintersportplaats en ligt in British Columbia, een uur tijdverschil met Canmore. We hadden een leuk gesprek met Carol, een ‘special needs teacher’ en haar man is elektromonteur. In Revelstoke valt ieder jaar bergen sneeuw. Op een dag kan er wel een meter sneeuw vallen. In Canada zijn ze hier aan gewend dus nadat je je auto sneeuwvrijgemaakt hebt, ga je gewoon naar je werk. De scholen in Canada kennen ook geen sneeuwvrij dagen want dan zouden de leerlingen vrij zijn. Overal onderweg zagen we borden dat je van 1 oktober t/m 31 maart winterbanden moest gebruiken. Carol vertelde dat het vanaf oktober kouder werd en dat er vanaf eind november sneeuw viel. De kou kwam eerder en de sneeuw kwam later. In haar jeugd was er altijd rondom 31 oktober, Halloween, al sneeuw. Carol had voor ons lunch verzorgd die we buiten op de patio opaten met uitzicht op haar tuin met vijver. Regelmatig waren er zwarte beren te zien in haar tuin. Ze vertelde verder dat ze voor grote boodschappen of een bezoek/behandeling in het ziekenhuis 180 km/3 uur rijdt naar Kelowna. Kelowna is ook onze eindbestemming vandaag. Ze gaf ons nog goede tips mee voor leuke restaurants en activiteiten zoals een fietstocht. Na een heerlijke lunch gingen we op weg naar Kelowna naar ons Capri Coast hotel. Onderweg stopten we nog bij een Dutch Dairy Ice Cream winkel in Sicamous voor een echt ‘Dutch-Canadian’ ijsje. Ze hadden in deze winkel allerlei typisch Nederlandse producten zoals friese kruidkoek, jan hagel koek en spritsen en bolletje beschuit ! Nadat we ons geïnstalleerd hadden, gingen we naar restaurant SmackDAB in het Manteo hotel gelegen aan het water. Kelowna ligt aan de oostkant van het Okanagan meer met rondom heuvels. De zonsondergang was helaas een beetje mistig vanwege de rook van de branden die woedden rondom Kelowna. Dit is een jaarlijks terugkerend fenomeen in deze regio. Het eten was voortreffelijk, onze beste maaltijd in Canada.