thalma2012.reismee.nl

Dag 27 Onbekend Frenchtown

Margaret en ik wandelen vandaag rond in Frenchtown. We doen de achterafsteegjes, het wandelpad langs de rivier, langs de basisschool en door het bos waar Margaret vroeger speelde.

In de avond als afsluiting eten we samen met Vicki en Jason bij hun favoriete Italiaanse restaurant. Het was zeer rustig in het restaurant. Alex en Luke bleven slapen bij een vriend van Luke, Jackie.

Mark had een etentje met zijn baas in NYC. Mark werkt twee dagen per week bij zijn klanten, ziekenhuizen in Long Island , New York City. Vandaag kwam zijn baas langs en knoopte daar een restaurant bezoek aan vast. Mark gaat met de bus naar NYC, een ritje van een uur.

Dag 26 Bezoekdag

In de ochtend brengen we een bezoek aan Sonja in Riegelsville, PA een ritje van een half uur samen met Betty. Sonja is de moeder van Vicki en woonde jarenlang in Frenchtown. Het is traditie om een bakje koffie bij haar te drinken. Je hebt altijd een goed gesprek met haar over allerlei onderwerpen. Tijdens ons bakje koffie hebben we uitzicht op de haar wilde bloementuin. Omdat het voorjaar en de zomer warm en vochtig is geweest, bloeit de tuin als nooit te voren. In de wilde bloementuin huizen heel veel goudvinken, bijen en vlinders en ook kolibri’s.

Op de terugweg stoppen we bij het kerkhof waar Margaret’s tante, Margaret is begraven met haar man. Ze ligt er nu al weer drie jaar. Op de grafsteen ontdek ik, dat er een plaatje opzit van het bedrijf dat de grafsteen heeft geleverd. Dat zie je niet veel in Nederland !

In de avond hebben we een afspraak met een oud-collega Randy, van Margaret uit de jaren 80. Randy en Lilly zijn allebei gepensioneerd en hebben plannen om naar Amsterdam te komen. Ze wonen in Long Valley, New Jersey, een klein uurtje rijden. Randy houdt van vliegen. Hij heeft zijn brevet en vliegt nu vooral in zweefvliegtuigen. Dit weekend hebben ze in een dubbeldekker uit 1920 gevlogen. Hij houdt van open vliegtuigen. Hij heeft nu een bedrijfje in luchtfotografie met een professionele drone vooral voor makelaars maar ook gemeentes. Hiervoor had je tot voor kort een pilootbrevet nodig maar nu is het een aparte licentie. Hij wist te melden dat als Donald Trump op zijn golfbaan verblijft in Bedminster in New Jersey mag er in 45 km. geen vliegtuig of drone de lucht in . Er worden 21 vliegvelden in de buurt afgesloten. Dit raakt ook zijn bedrijfje.

Randy en Lily zijn vorig jaar naar Griekenland geweest voor het huwelijksfeest van hun zoon (die als beroep professionele pokerspeler is). Ze hadden een schitterende tijd en willen meer van Europa zien.

We eten buiten bij de plaatselijke brouwerij/restaurant. De avond was mooi en het gezelschap goed dus we reden blij terug.

Dag 25 Duke Farms

Na lekker lang uitslapen en een ontbijt was onze bestemming vandaag Duke Farms. Dit is een voormalig landgoed van Doris Duke op 40 min. rijden. Het landgoed is 1100 ha. groot en wordt onderhouden door een stichting in de naam van Doris Duke. In het park zijn allerlei wandelpaden en fietspaden aangelegd. De Duke familie heeft haar geld verdiend met tabak. Rond 1900 had het bedrijf van vader Duke een monopolie in de V.S. voor verkoop van tabaksproducten waaronder Lucky Strike sigaretten. Zijn bedrijf had 90% van de markt in handen. Doris was enige dochter en erfde het grote vermogen toen haar vader overleed. Het landgoed had origineel  allerlei gebouwen maar het geplande landhuis was nooit afgebouwd. Je kunt nu nog steeds de fundering zien en de trappen van het terras.

Margaret en ik verkenden het landgoed op de fiets. Op het landgoed waren ongeveer 7-8 meertjes die waren uitgegraven en werden gebruikt om elektriciteit te genereren. Het water liep van meertje 1 naar 2 naar 3 etc. dienden als Voor $5 kon je voor 2 uur een fiets huren wat heel goedkoop is want een fiets huren in de V.S. is een duur meestal $50-70 voor een dag. Leuke bijkomstigheid was dat er op het landgoed 11 geocaches verstopt waarvan we er vier hebben opgezocht.

Op de terugweg deden we nog wat boodschappen in Flemington maar we waren op tijd thuis voor Jeopardy, Wheel of Fortune en Margaret’s favoriete show, the Bachelorette.

Dag 24 FDR Presidential library en High Point

In de ochtend rijden we weer richting het Roosevelt landgoed. Op het landgoed liet president FDR als eerste president een bibliotheek bouwen om al zijn documenten, informatie over zijn hele leven vanaf kind tot zijn dood en zijn (politieke) prestaties vast te leggen voor de volgende generaties. Op school was hij geen uitblinker in sport of in leren. Op aandringen van zijn vader ging hij wel naar Harvard en werd advocaat. Dat beroep vond hij niks dus ging hij net als zijn oom Theodoor Roosevelt het politieke pad op. Hij bouwde de bibliotheek al tijdens zijn leven in 1938. Hij dacht dat hij na twee verkiezingen kon gaan rentenieren maar toen kwam de Tweede Wereldoorlog langs.

Na de lunch ging Alex met Vicki en Mark mee rechtstreeks naar hun huis. Hij kon samen met Luke optrekken voor een paar dagen want Luke hoefde niet te werken als life guard. De recreatieplas was gesloten vanwege teveel bacteriën in het water. De poep van de Canadese ganzen kreeg de schuld. Vicki en Mark vertrokken dezelfde avond naar Maryland, een ritje van 4 uur rijden.

Margaret en ik maakten op de terugweg een tussenstop in High Point State Park. Dit is het hoogste punt van New Jersey, ongeveer 600 meter hoog. High Point ligt in de noordelijke punt van New Jersey met uitzicht naar 4 verschillende staten, New York, Pennsylvania, Massachusetts en New Jersey zelf. Boven op High Point is nog een monument gebouwd voor de gevallenen uit New Jersey in alle oorlogen. Het monument was gefinancierd door een rijk echtpaar. Het is een obelisk van 67 m. hoog. In het State Park moesten we natuurlijk ook nog een geocache scoren die was verstopt langs een van de wandelpaden. Om 19.30 uur waren we weer terug in Frenchtown.

Dag 23 Hyde Park aan de Hudson

In Hyde Park brachten we een bezoek aan het familiehuis van de Roosevelt familie waaronder president Franklin Delano Roosevelt. Het landgoed had de naam Springwood. Voordat FDR president werd, woonde hij hier met zijn gezin van vijf kinderen en zijn moeder. Technisch gezien woonde hij bij zijn moeder in. De Roosevelt familie heeft Nederlandse voorouders die uit Zeeland kwamen en zich in 1660 in New York vestigde. De familie veranderde na een generatie haar naam van Van Rosenvelt naar Roosevelt. FDR kreeg polio toen hij 39 jaar was en kon daarna niet meer lopen. Hij kon uiteindelijk een paar stappen maken met ondersteuning van krukken of mensen. Je ziet daarom veel beeldmateriaal dat hij in een auto zit en handen schudt. Zijn publieke imago moest uitstralen dat hij kon lopen. FDR deed er alles aan om dit imago in stand te houden. Er zijn heel weinig foto's van zijn beugels en zijn krukken. Hij was eerst gouverneur van de staat New York waarna hij in 1933 als president werd geïnstalleerd. Omdat de depressie al vier jaar duurde en alleen maar erger werd, maakte hij in de eerste 100 dagen allerlei plannen met bijbehorende wetgeving om de economie weer op gang te krijgen. Hij schafte kinderarbeid af, regelde social security (AOW) en medicaid (ziektekostenverzekering voor ouderen), ondersteuning voor banken en landbouwsecotr, allerlei werkprojecten etc. etc. Hij zag de Tweede Wereldoorlog aankomen en hielp Groot-Brittannië zoveel mogelijk. Hij werd vier keer herkozen als president (nu is 2x het maximum). Op het Roosevelt landgoed bouwde hij een eigen huis, Vall-Kill, voor zijn vrouw Eleanor Roosevelt en een voor zichzelf, Top Cottage, waar hij gasten privé kon ontvangen. Hij ontving hier de koning en koningin van Engeland maar ook koningin Wilhelmina en Churchill. Vooral het bezoek aan Top Cottage was bijzonder omdat we hier een privé rondleiding hadden van een erg leuke gids Jeff en het huis was nog in vrijwel originele staat. Na een boeiende, interessante dag sloten we de dag af met een bezoek aan Italiaans restaurant Cosimo. Het eten was daar goed en goedkoop. Voor de liefhebbers stopten we nog voor een ijsje of een milkshake bij de Frozen Caboose Ice Cream. De perfecte afsluiting van de dag.

Dag 22 Hudson Valley

We vertrekken vandaag voor een lang weekend in de Hudson Vallei met de Fresolone familie. Het is maar een ritje van 2 uur en 15 minuten. We stoppen bij het huis van Vicki en Mark. Alex rijdt samen met Luke want Luke heeft sinds een paar maanden zijn rijbewijs. Een goede stimulans voor Alex om ook zijn rijbewijs te halen. Jason gaat dit weekend niet mee want hij moet werken. Hij heeft een baantje in een lokaal Tex-Mex restaurant voor de zomer. Hij heeft sinds kort een eigen auto die net zo oud is als hijzelf nl. 20 jaar. Luke is life-guard bij het lokale Spruce Run State park wat ligt rondom een waterreservoir. Onderweg stoppen we voor lunch bij restaurant Mason Jar in Wahmah, NJ. Vicki ging hier naar de universiteit, Ramapo College of New Jersey en de Mason Jar was een populaire plek voor studenten.

Na onze lunch was het nog ruim een uur rijden voor we onze bestemming bereikten, Poughkeepsie in de Hudson Valley. Deze stad is vooral bekend vanwege de IBM kantoren en fabrieken, speciaal voor Mainframe computers. In de hoogtijdagen werkten 8000 mensen bij IBM in een plaats van 32.000 inwoners. Nu werken er nog maar 4000 mensen voor IBM. We waren op tijd om nog een duik in het (binnen) zwembad te nemen voor ons diner bij de Blue Collar brewery. Na ons diner stopten we nog voor een ijsje aan de andere kant van de Hudson rivier bij de Frozen Caboose Ice Cream. Ze hadden zowel soft ijs als schep ijs. Voor iedereen wat wils en voor Alex een grote vanilla milkshake.

Dag 21 Tinicum Park

Vandaag uitslapen omdat we aan het twee uur tijdsverschil moeten wennen en omdat we laat thuis waren. Vandaag snel onze kleren wassen want morgen vertrekken we richting Hyde Park aan de Hudson rivier in de staat New York.

In de middag boodschappen doen voor onze laatste week in de V.S. Dit keer hebben we geluk met onze huurauto. Een huurauto is meestal van een simpele uitvoering maar de uitvoering die we nu hebben is zeer uitgebreid. Een automatische temperatuurregeling, een achteruitrij camera, een dode hoek monitor in de buitenspiegels, Apple Carplay, etc. De auto rook nog nieuw. Dit kon wel kloppen want er stond bij vertrek niet meer dan 10 km op de teller. Voor de liefhebbers, de huurauto is een Nissan Rogue, de beste huurauto op deze vakantie.

Op het eind van de middag nog een geocache scoren in Tinicum Park wat op een paar kilometer ligt aan de kant van de rivier in Pennsylvania. Omdat het de afgelopen week flink geregend heeft, is de waterstand in de Delaware rivier flink gestegen.

In Tinicum Park lopen we langs het Delaware kanaal om onze geocache te vinden. Het kanaal stamt uit 1832 en is een klein 100 jaar in gebruik geweest. Nu wordt vooral het jaagpad naast het kanaal gebruikt door fietsers en wandelaars. Deze geocache is vlakbij een frisbee wedstrijdbaan verstopt. De frisbee wedstrijdbaan bestaat net als bij golf uit 18 banen. In plaats van een ‘hole’ moet de frisbee in een soort mand worden gemikt.

We zijn op tijd terug voor het lokale nieuws van 6 uur en ons diner van salade, BBQ babyribs en maiskolf, vers van het land. Sinds generaties is het lokale nieuws om 18.00 uur op TV en het wereldnieuws om 18.30 uur.

Dag 20 Terugreis naar Frenchtown

Nadat we alle vuilnisbakken te hebben geleegd, vertrekken we om half negen richting Calgary Airport. Afscheid van Canmore dat op 1500 m. hoogte ligt en ons uitzicht op de Three Sisters. Na een uurtje rijden door de lege prairie arriveerden we bij het vliegveld. Calgary Airport is superruim opgezet. Het is een relatief klein vliegveld maar het gebouw is gigantisch groot.

Een paar dagen geleden had ik een e-mail ontvangen dat mijn iPad was gevonden. Ik kon de iPad ophalen bij de gevonden voorwerpen. Na een tijdje zoeken tussen de achtergebleven koffers en andere iPads, kwam mijn exemplaar boven water. Mijn aangifte via een webformulier op het internet had toch resultaat opgeleverd.

Het is nu tijd om onze laatste Canadese dollars te spenderen. We besteden dit aan aan poutine, een patat met stukjes kaas en een dikke jus. Het is een gerecht wat uit Quebec komt maar nu als typisch Canadees wordt gezien. Naast een paar patatjes heb ik nog Japanse Udon, een soort holle spaghetti met kip en groenten. Alex had eindelijk op de laatste dag zijn eerste hamburger in Canada.

De meeste buitenlandse toeristen in de Rockies komen uit China en Japan, waarna die uit de VS komt en als goede vierde Nederland. Ik heb meer Nederlands gehoord dan Duits en dat wil wat zeggen. Canadezen zijn superbeleefd en behulpzaam. Het is een mooi en prettig land om op vakantie te gaan.

Om 16.00 uur gaat ons vliegtuig de lucht in en landt om 22.30 uur plaatselijke tijd in New Jersey. Deze avond is ook Betty, Margaret’s moeder, teruggekeerd uit Florida. Ze was blij weer terug te zijn in het ‘koele’ Noorden met 28 graden. Alex ging Betty opvangen en naar de uitgang helpen terwijl Margaret en ik onze huurauto ophaalden. Op de binnenwegen waren weer genoeg herten te zien. Een hert stak nog vlak voor ons de weg over. Om 1.30 uur in de nacht waren we weer terug in Frenchtown.